Pastýřský list otce biskupa
Vánoce 2010
Jak bylo předpovězeno starozákonními proroky, Bůh se v plnosti časů  vtělil, a stal se člověkem. Je to zásadní zlomová skutečnost dějin.  Svědčí o tom pak události, které ve světě následovaly dalších dva tisíce  let a byly přímo nebo nepřímo ovlivněné narozením Dítěte v Betlémě.  Není to nějaká bajka. Je to realita, která zanechala zásadní stopu v  dějinách a rozhodujícím způsobem ovlivnila její průběh a i v současnosti  stále ovlivňuje – ať si to uvědomujeme nebo ne – i náš život. Je to  spolu se Vzkříšením centrální událost celých lidských dějin. Bůh, Druhá  Božská osoba, Ježíš stal se, jako každý jiný člověk nejdřív dítětem - s  tou výjimkou, že se zrodil z Panny - byl jí vychováván, pak učil, konal  zázraky, ustanovil svátosti a dal nám sám sebe v eucharistii, abychom se  jí živili, přetvářeli se v jeho podobu, a nakonec dal za nás svůj  život, aby nás zachránil od věčné smrti. Nám křesťanům to už zní jako  cosi známé a vůbec se nad tím nepozastavujeme, ale, žel, často ani  hlouběji nezamýšlíme. Vzal si život z Panny, čímž se projevilo to, že on  už nebyl zapojen do běžného lidského předávání života, protože on sám  je Život, a každý z nás se zrodil z něho a skrze něho. On je označován  za nového Adama. Z něj jsme se my všichni znovuzrodili ve křtu. On je  počátek nového lidského pokolení. Ježíš není jenom nějaký učitel,  prorok, nebo vůdce. Je jím také, ale je ještě něčím o mnoho o mnoho  větším. On je Cesta, Pravda a Život. Ukázal nám cestu, způsob života,  ukázal nám, co je pravda, co je objektivní pravda a dal nám schopnost  skrze své svátosti, po této cestě kráčet a poznávat ji, tedy poznávat  Boha a žít v jeho přítomnosti.
Vánoce, svátky narození našeho Pána Ježíše Krista, si svět postupně  stále víc přisvojuje; přisvojuje a přizpůsobuje si jejich vnější  projevy, čímž současně ale přispívá i k postupnému vyprazdňování jejich  pravého obsahu. O pravém protagonistovi svátku se cudně mlčí a vzpomene  se na něj jenom jakoby na okraj, jako na nějakou legendu, kterou  nemusíme brát až tak vážně. Mluví se především o dárcích, stromečku,  případně o příjemné domácí atmosféře u dobré večeře. Ale o to o těchto  svátcích vůbec nejde, i když něco z toho k atmosféře Vánoc patří. To vše  není to nejdůležitější, dokonce ani důležité. Je to jenom jakoby takový  kolorit, něco, co jsme k tomu přidali, abychom si zpříjemnili život.  Nám však nemá jít jen o nějaké příjemné prožití svátků. Nám má jít o  něco jiného. Máme se vrátit k pravém obsahu svátku Narození, ke vtělení  Boha.
Když se vnoříme do dějin spásy, když duchovně prožíváme jednotlivé její  události, získáváme dostatečný odstup od našich malých a nejednou pouze  banálních problémů, které nás často pohlcují, a pak nám nejednou uniká  podstata toho, co se kolem nás skutečně významného děje, na co máme  odpovídat a reagovat, k čemu máme zaujmout postoj. Nejen Boží narození,  ale vůbec náboženství jako takové, je schopností hledět na svůj život,  na svou existenci v celistvém pohledu: od počátku do konce, od narození  až po smrt. Jen když si nebudeme zakrývat oči před realitou, když se na  svůj život podíváme ze všech hledisek a přijmeme jej nejen z těch  příjemných stránek, ale uvědomíme si i jeho stinné stránky, budeme  schopni plně prožívat svůj život v harmonii a hluboké radosti a  vděčnosti Bohu za to, že na nás myslí, že přišel mezi nás, že nás  vykoupil svou smrtí a zmrtvýchvstáním, že zůstal s námi ve svém Slově a  Eucharistii, že nás chrání, že nám dává vše, co nejen naše tělo ale i  naše duše potřebuje.
S tímto pocitem nesmírné vděčnosti Bohu za vše, co pro naši spásu  vykonal a stále koná, všem přeji milostiplné svátky Narození Páně a  požehnaný nový rok.
Christos raždájetsja!
Žehná všem + Ladislav, biskup – apoštolský exarcha
